Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Taniec - pedagogika baletowa, stacjonarne, I stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: TAN-PB-SL
Nazwa: Taniec - pedagogika baletowa, stacjonarne, I stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: Pierwszego stopnia
Czas trwania: 3-letnie
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: Taniec
Taniec pedagogika baletowa
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Tańca (od 2001) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

posiadanie świadectwa dojrzałości, uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów wiedzy i umiejętności oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego.

Możliwe do uzyskania certyfikaty: Licencjat na kierunku taniec
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent uzyskał następujące efekty uczenia się w zakresie:

1. wiedzy:

a) ma wiedzę z antropologii tańca i historii tańca, w tym historii tańca i baletu w Polsce

b) definiuje zjawisko tańca, zna jego komponenty, nazywa podstawowe wyróżniki stylów tanecznych

c) zna wybrane teorie tańca; posługuje się podstawową wiedzą z zakresu metod notacji tańca

d) ma podstawową wiedzę merytoryczną predestynującą do nauczania tańca klasycznego, współczesnego, ludowego, charakterystycznego, historycznego i literatury baletowej w klasach I-VI ogólnokształcącego szkolnictwa baletowego

e) zna zasady wybranych technik tańca, a także technik i metod wspomagających trening ciała

f) posiada wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki tańca pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się; zna normy etyczne zawodu nauczyciela

g) posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu

h) zna podstawy zasad kompozycji tańca oraz zasady kreatywnego operowania różnymi technikami, stylami i formami tańca; zna sposoby poszukiwania i tworzenia ruchu z zastosowaniem metody improwizacji; zna i rozumie zależność między tańcem, a psychiką osoby tańczącej; wie jak dostosowywać kompozycję tańca do wieku wykonawców, ich rozwoju emocjonalnego, umiejętności technicznych i artystycznych

i) posiada podstawową wiedzę z zakresu nauk o sztuce, humanistycznych i społecznych; rozróżnia zjawiska kulturowe, teatralne i literackie oraz kojarzy je z historią i wiedzą o tańcu

j) posiada ogólną wiedzę muzyczną; zna historię, formy, style i gatunki muzyczne poparte znajomością literatury przedmiotowej; zna zasady współpracy pedagoga tańca i pianisty/akompaniatora

k) posiada ogólną wiedzę z zakresu anatomii, biomechaniki i fizjologii człowieka

l) posiada wiedzę z zakresu technologii informacyjnych, emisji głosu, BHP oraz prawa oświatowego i organizacji pracy w szkole; zna podstawy marketingu i PR w kulturze

2. umiejętności:

a) wykorzystuje wiedzę psychologiczno-pedagogiczną do analizowania, interpretowania i prognozowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; w pracy potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi

b) posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji zadań artystycznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w szkolnictwie baletowym

c) posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki szczegółowej; umie dobrać treści, środki, metody i formy w działaniach praktycznych, wynikających z roli nauczyciela tańca; przygotowany do nauczania tańca klasycznego, współczesnego, polskich tańców narodowych i regionalnych, tańca historycznego, tańca charakterystycznego i literatury baletowej w klasach I-VI ogólnokształcącego szkolnictwa baletowego; posługuje się profesjonalną terminologią związaną ze sztuką tańca i baletu

d) stosuje nabytą wiedzę z zakresu anatomii, biomechaniki i fizjologii człowieka w technikach ruchu i ćwiczeniach korygujących oraz kształtujących obraz ciała i ruchu; potrafi przygotować instrument ruchu do zadań choreograficznych; zdobytą wiedzę stosuje w pracy nauczyciela tańca

e) tworzy i realizuje własne koncepcje artystyczne, dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania

f) stosuje nabytą wiedzę w kompozycji tańca oraz w kreatywnym operowaniu różnymi technikami tanecznymi

g) w pracy choreograficznej stosuje improwizację, jako metodę twórczą

h) jest przygotowany do współdziałania i pracy z innymi osobami w ramach prac zespołowych

i) wykorzystuje zdobytą wiedzę ogólną w kontekście wiedzy o tańcu; jest przygotowany do nauczania przedmiotu historia tańca oraz wiedza o tańcu w klasach I-VI ogólnokształcącego szkolnictwa baletowego

j) z wykorzystaniem różnych źródeł przygotowuje prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień związanych ze studiowanym kierunkiem i specjalnością studiów

k) wykorzystuje wiedzę muzyczną w pracy nauczyciela tańca

l) w pracy pedagogicznej wykorzystuje nowoczesne technologie, znajomość podstaw zarządzania kulturą, prawa oświatowego i organizacji pracy w szkole, BHP

m) wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu artystycznego i pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów

n) ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla studiowania kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

3. kompetencji społecznych:

a) rozumie potrzebę dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy

b) w pracy artystyczno-pedagogicznej potrafi zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować potrzebne informacje

c) wykazuje zrozumienie procesów psychospołecznych występujących w środowisku szkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa baletowego; potrafi adaptować się do nowych okoliczności, które mogą wystąpić podczas pracy; w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania

d) ma świadomość konieczności formułowania ocen w oparciu o obiektywne kryteria i gruntowną wiedzę przedmiotową, z zachowaniem i przestrzeganiem zasad etyki zawodowej

e) w pracy artystyczno-pedagogicznej odznacza się profesjonalizmem; jest wrażliwy, empatyczny, otwarty i zdolny do refleksji; wykazuje umiejętność samooceny i konstruktywnej krytyki

f) posiada umiejętności komunikowania się, współpracy i współżycia w społeczeństwie

g) zna, rozumie i stosuje w praktyce podstawy prawa oświatowego i organizacji pracy w szkole; świadomy konieczności ochrony wszelkiej własności intelektualnej.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia

Treści nauczania:

uzyskanie efektów uczenia się określonych dla studiów pierwszego stopnia kwalifikacji na poziomie szóstym w ramach obszaru sztuki na kierunku studiów taniec oraz 180 punktów ECTS

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)