Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Taniec - pedagogika baletowa, niestacjonarne, II stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: TAN-PB-NM
Nazwa: Taniec - pedagogika baletowa, niestacjonarne, II stopnia
Tryb studiów: Niestacjonarne
Rodzaj studiów: Drugiego stopnia
Czas trwania: 2-letnie
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: Taniec
Taniec pedagogika baletowa
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Tańca (od 2001) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

posiadanie dyplomu ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia, posiadanie świadectwa maturalnego, uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów wiedzy i umiejętności oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego.

Możliwe do uzyskania certyfikaty: Magister na kierunku taniec
Magister sztuki na kierunku taniec
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent uzyskał następujące efekty uczenia się w zakresie:

1. wiedzy:

a) ma rozszerzoną wiedzę przedmiotową, w szczególności z zakresu antropologii, estetyki i historii tańca, w tym historii tańca i baletu w Polsce; zna kierunki, szkoły, techniki, style choreograficzne zespołów i twórczość choreografów tańca i baletu XX i XXI wieku

b) zna kryteria analizy wartości estetycznych sztuki tańca i baletu; umie dokonać oceny widowiska choreograficznego

c) rozumie zjawisko tańca w kontekście kulturowym; integruje wiedzę na temat tańca z wiedzą posiadaną z innych dziedzin nauki i sztuki

d) ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą form, stylów i gatunków tańca oraz zasad i systematyki technik tanecznych, a także technik i metod wspomagających trening ciała

e) ma gruntowną wiedzę merytoryczną w zakresie tańca klasycznego i współczesnego, polskich tańców narodowych, tańca charakterystycznego, historycznego, literatury baletowej oraz partnerowania

f) posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki nauczania tańca, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu; ma kwalifikacje predestynujące do podjęcia pracy w charakterze nauczyciela przedmiotów zawodowych w ogólnokształcących szkołach baletowych oraz w charakterze nauczyciela tańca w różnego rodzaju instytucjach kultury

g) dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat zasad kompozycji tańca oraz zasad kreatywnego operowania różnymi technikami, stylami i formami tańca; wie jak wykorzystać podczas procesu twórczego zdobytą wiedzę muzyczną, a także ogólną wiedzę humanistyczną

h) zna i rozumie zależności między tańcem, a psychiką osoby tańczącej; wie, na czym polega relacja mistrz-uczeń w edukacji artystycznej

i) ma ogólną wiedzę muzyczną; zna historię, formy, style i gatunki muzyczne, poparte znajomością literatury przedmiotowej; zna zasady współpracy pedagoga tańca i pianisty/akompaniatora

j) rozpoznaje epoki i style w sztuce; rozróżnia zjawiska kulturowe, teatralne i literackie; analizuje strukturalne elementy widowiska baletowego/teatralnego

k) ma wiedzę dotyczącą prawnych aspektów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela tańca; zna podstawy zarządzania kulturą i organizacji pracy w szkole

l) wykazuje się głębokim rozumieniem i wysokim opanowaniem teorii pedagogiki; zna normy etyczne zawodu nauczyciela

2. umiejętności:

a) analizuje, interpretuje i prognozuje określonego rodzaju sytuacje i zdarzenia pedagogiczne; posiada rozwinięte umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji zadań artystycznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w szkolnictwie, w szczególności w ogólnokształcącym szkolnictwie baletowym; w praktyce stosuje zasady i normy etyczne

b) biegle potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki szczegółowej; umie dobrać treści, środki, metody i formy w działaniach praktycznych; posługuje się profesjonalną terminologią związaną ze sztuką tańca i baletu

c) umie uzasadnić w razie potrzeby zmodyfikować własne działania pedagogiczne; umie pracować z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniami szczególnie uzdolnionymi; jest zdolny do autokrytyki, wrażliwy i kreatywny

d) jest praktycznie przygotowany do nauczania tańca klasycznego i współczesnego, polskich tańców narodowych, tańca charakterystycznego, historycznego, partnerowania i literatury baletowej

e) umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces

f) posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych

g) jest kreatywny w zakresie komponowania ruchu do sprecyzowanej muzyki, dla określonej wiekowo, emocjonalnie i artystycznie grupy wykonawców; potrafi świadomie korzystać z różnych technik, stylów i form tańca; posiada ogólną wiedzę z innych dziedzin nauki i sztuki stosuje ją w choreografii

h) dostrzega, kojarzy, analizuje i interpretuje związki teoretycznej wiedzy przedmiotowej z wiedzą z zakresu innych dziedzin nauki i sztuki; umie przygotować rozbudowane prace pisemne i ustne związane tematycznie z problematyką kierunkową/specjalnościową; przygotowany do nauczania przedmiotu wiedza o tańcu oraz historia tańca w ogólnokształcących szkołach baletowych

i) ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

j) w pracy artystyczno-pedagogicznej potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie, znajomość podstaw zarządzania kulturą, organizacji pracy w szkole, prawa autorskiego

3. kompetencji społecznych:

a) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

b) jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w świadomy sposób nowych wyzwań artystycznych, pedagogicznych i organizacyjnych

c) wykazuje zrozumienie procesów psychospołecznych występujących w środowisku szkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa baletowego; potrafi adaptować się do nowych okoliczności, które mogą wystąpić podczas pracy dydaktycznej, wykonawczej i twórczej; w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania

d) w pracy artystyczno-pedagogicznej odznacza się profesjonalizmem; jest wrażliwy, empatyczny, otwarty i zdolny do refleksji

e) wykazuje umiejętność samooceny i konstruktywnej krytyki; ma świadomość konieczności formułowania ocen w oparciu o obiektywne kryteria i gruntowną wiedzę przedmiotową, z zachowaniem i przestrzeganiem zasad etyki zawodowej

f) prezentuje skomplikowane zadania w przystępnej formie; umie inicjować i organizować działania artystyczno-pedagogiczne; zdolny do podjęcia kierowniczej roli w różnych typu projektach; posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność współżycia społecznego

g) zna, rozumie i stosuje w praktyce podstawy prawa oświatowego, propedeutyki zarządzania kulturą i organizacji pracy w szkole; jest świadomy konieczności ochrony wszelkiej własności intelektualnej

Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2019 poz. 465) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do wykonywania zawodu nauczyciela w szkołach artystycznych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych, placówek kształcenia artystycznego i placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 2014 poz. 784) na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub z rodzajem prowadzonych zajęć.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej

Treści nauczania:

uzyskanie efektów uczenia się określonych dla studiów drugiego stopnia kwalifikacji w ramach obszaru sztuki na kierunku studiów taniec oraz 120 punktów ECTS

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)