Muzyka kościelna - muzyka kościelna, stacjonarne, I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | MK-MK-SL |
Nazwa: | Muzyka kościelna - muzyka kościelna, stacjonarne, I stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | Pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3-letnie |
|
Muzyka kościelna Muzyka kościelna ![]() |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Muzyki Kościelnej (od 2001)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
posiadanie świadectwa dojrzałości, uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów wiedzy i umiejętności oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
Licencjat na kierunku muzyka kościelna |
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent uzyskał następujące efekty uczenia się w zakresie: 1. wiedzy: a) zna podstawowy repertuar literatury muzyki kościelnej, powiązaną z nią literaturę chóralną i organową oraz podstawowy repertuar instrumentów pokrewnych – fortepianu lub klawesynu (w zależności od wyboru) oraz zasady jego stylowego wykonawstwa; b) ma uporządkowaną teoretyczno-praktyczną wiedzę z zakresu historii muzyki kościelnej ze szczególnym uwzględnieniem polskiej muzyki liturgicznej oraz paleografii i semiologii gregoriańskiej; c) zaznajomił się ze stylami muzycznymi oraz aktualnie panującymi tendencjami i tradycjami wykonawczymi muzyki kościelnej, zna wzorce leżące u podstaw improwizacji i akompaniamentu liturgicznego; d) świadomie podąża za najnowszymi trendami wykonawczymi (wykonawstwo historycznie „poinformowane”) w grze na organach i muzyce wokalnej dotyczącej studiowanego kierunku; e) posiada podstawową wiedzę w zakresie technologii stosowanych w budowie organów oraz rozwoju historycznego konstrukcji instrumentów organowych, zna problematykę technologii stosowanych w swojej dyscyplinie; f) zna i rozumie podstawowe aspekty prawne związane z wykonywaniem zawodu muzyka kościelnego; g) ma podstawową wiedzę teoretyczno-praktyczną, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w zakresie emisji głosu, kierownictwa zespołów śpiewaczych, gry na organach; h) zna podstawowe koncepcje pedagogiczne i potrafi przełożyć je na praktykę w zakresie prowadzenia zespołów chóralnych i nauki gry na organach; 2. umiejętności: a) tworzy i realizuje własne koncepcje wykonawcze dzieł muzyki sakralnej w ramach liturgii – w oparciu o wszechstronną analizę zapisu nutowego i w zgodzie z tradycjami wykonawczymi; b) dysponuje wykształconymi umiejętnościami słuchowymi pozwalającymi na swobodne wykonywanie zawodu muzyka kościelnego; c) zna i poprawnie wykonuje podstawowy repertuar wokalnej muzyki kościelnej w zakresie śpiewu (w tym monodii liturgicznej) i muzyki wielogłosowej (polifonia), rozumiejąc zawarte w nich idee i w zgodzie z obowiązującymi kanonami wykonawczymi; d) zna i stylowo wykonuje reprezentatywny repertuar muzyki organowej, z podkreśleniem odniesień liturgicznych – utwory z zastosowaniem techniki alternatim, kompozycje oparte na cytatach z pieśni oraz śpiewów chorałowych; e) ma pełne przygotowanie do pracy dyrygenckiej z zespołem wokalnym, chórem, scholą liturgiczną; f) posiada umiejętność współkreowania wykonania utworów muzyki kościelnej razem z solistami – wokalistami i instrumentalistami; g) zdobył umiejętności warsztatowe i potrafi z nich korzystać w stopniu umożliwiającym samodzielną pracę nad repertuarem i rozwój zdolności wykonawczych, opanował technikę efektywnego ćwiczenia; h) przygotowuje prace pisemne i wystąpienia ustne z szeroko pojmowanego zakresu problematyki muzyki kościelnej, odwołuje się przy tym do fachowej literatury z tej dziedziny, posługuje się fachową terminologią; i) posługuje się nowożytnym językiem obcym na poziomie B2 oraz dysponuje podstawową znajomością języka łacińskiego; j) wie jak zachować się podczas występów i publicznych prezentacji, tj. podczas liturgii, recitalu muzyki organowej czy chóralnej; 3. kompetencji społecznych: a) jest gotowy do doskonalenia swojego warsztatu wykonawczego muzyka kościelnego oraz pogłębiania wiedzy teoretycznej i praktycznej w swojej dziedzinie; b) interpretuje zalecenia z zakresu prawodawstwa muzyki liturgicznej i na tej podstawie podejmuje niezależne inicjatywy artystyczne; c) wykorzystując intuicję, zdolność twórczego myślenia i twórczej pracy, dba o najwyższy poziom artystyczny występów i publicznych prezentacji, w których bierze udział; d) zajmuje krytyczne stanowisko w odniesieniu do produkcji artystycznych własnych i innych osób; e) angażuje się w działalność naukową, podejmując refleksję nad stanem muzyki kościelnej; f) dba o pozytywny wizerunek i poprawne stosunki z pracodawcą, przestrzega etycznych aspektów związanych z własną pracą; g) ma zdolność efektywnej komunikacji w obrębie własnego środowiska, podejmuje różnorodne działania kulturotwórcze; h) do prezentacji swoich osiągnięć artystycznych wszechstronnie wykorzystuje zdobycze najnowszej technologii informacyjnej. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia |
Treści nauczania: |
uzyskanie efektów uczenia się określonych dla studiów pierwszego stopnia kwalifikacji na poziomie szóstym w ramach obszaru sztuki na kierunku studiów muzyka kościelna oraz uzyskanie 180 punktów ECTS i zrealizowanie 90 godzin praktyk w wymiarze 7 punktów ECTS |