Muzyka kościelna - kantor-dyrygent, stacjonarne, II stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | MK-KD-SM |
Nazwa: | Muzyka kościelna - kantor-dyrygent, stacjonarne, II stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | Drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2-letnie |
|
Muzyka kościelna Muzyka kościelna kantor-dyrygent |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Muzyki Kościelnej (od 2001)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
1 semestr II stopnia, kantor-dyrygent |
2 semestr II stopnia, kantor-dyrygent |
3 semestr II stopnia, kantor-dyrygent |
4 semestr II stopnia, kantor-dyrygent Magister sztuki na kierunku muzyka kościelna Magister na kierunku muzyka kościelna |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
posiadanie dyplomu ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia, posiadanie świadectwa maturalnego, uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów wiedzy i umiejętności oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
Magister na kierunku muzyka kościelna Magister sztuki na kierunku muzyka kościelna |
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent uzyskał następujące efekty uczenia się w zakresie: 1. wiedzy: a) ma gruntowną znajomość repertuaru muzyki kościelnej oraz jej specyficznych sektorów: literatury muzyki organowej, kameralnej z udziałem organów, chóralnej z uwzględnieniem monodii liturgicznej, zna aktualnie obowiązujące zasady jego wykonawstwa; b) przy wyrażaniu własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością stosowania wiedzy teoretycznej z zakresu przedmiotów głównych i podstawowych; c) ma szeroką wiedzę na temat kontekstu historycznego kultury (w tym muzyki), dostrzega jej związek i wpływ, jaki wywiera na różne dziedziny życia, jest świadom miejsca i kulturotwórczej roli muzyki kościelnej w społeczeństwie; d) rozumie relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiowanymi na kierunku oraz ma zdolność do syntetyzowania i integracji nabytej wiedzy, śledzi postęp technologiczny i naukowy w swojej dziedzinie; e) na podstawie zdobytej wiedzy i doświadczenia praktycznego potrafi skonstruować adekwatny do potrzeb oraz spójny pod względem formalnym i stylistycznym program w zakresie muzyki kościelnej; f) pogłębia znajomość wzorców leżących u podstaw improwizacji organowej w ramach liturgii, w stopniu umożliwiającym mu swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej; g) ma wiedzę na temat psychologii prowadzenia zespołu, wie jak zastosować ją w praktyce; h) ma podstawową wiedzę z zakresu prawa autorskiego, która pozwoli mu na samodzielne podejmowanie inicjatyw twórczych i artystycznych w zakresie objętym działalnością muzyka kościelnego; 2. umiejętności: a) posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, przygotowywanie i realizację własnych koncepcji artystycznych w zakresie muzyki kościelnej w ramach liturgii i poza nią; b) pogłębia znajomość repertuaru różnych styli i epok z kanonu literatury muzyki kościelnej, a jego samodzielne wykonania i interpretacje charakteryzuje wysoki poziom artystyczny; c) swobodnie i stylowo interpretuje utwory z kanonu literatury muzyki kościelnej od średniowiecza aż po współczesność; uzyskał swobodę w improwizacji organowej w ramach wybranej specjalności; d) doskonali swoje umiejętności odtwórcze z dziedziny muzyki kościelnej w zakresie wybranego stylu, typu repertuaru bądź twórczości wybranego kompozytora; e) inicjuje współpracę z innymi muzykami w zakresie liturgicznych form muzyki kameralnej; f) jest przygotowany do objęcia kierownictwa artystycznego zespołów śpiewaczych; potrafi praktycznie zastosować zdobytą wiedzę metodyczną w zakresie przedmiotów objętych programem studiów; g) korzysta ze zdobytych umiejętności warsztatowych w zakresie umożliwiającym mu swobodne wykonywanie zawodu muzyka kościelnego, utrzymuje sprawność muzyka instrumentalisty i wokalisty (kantora) poprzez rozwijanie technik ćwiczenia niezbędnych do rozwoju repertuarowego; h) przygotowuje rozbudowane problemowe prace pisemne i wystąpienia ustne, obejmujące tematy aktualnych problemów muzyki kościelnej, odwołując się przy tym do fachowej literatury ze swojej dziedziny i z dziedzin pokrewnych; i) ma umiejętności w zakresie nowożytnego języka obcego, obejmujące terminologię dotyczącą studiowanego kierunku, na poziomie B2+ oraz podstawowe umiejętności w zakresie języka łacińskiego; j) świadomie kontroluje własne emocje, przeciwdziała lękom i stresom związanym z publicznymi występami; 3. kompetencji społecznych: a) jest gotów do doskonalenia warsztatu muzyka kościelnego, w tym muzyka instrumentalisty, wokalisty (kantora) i dyrygenta, dostrzega konieczność samokształcenia; b) potrafi zainspirować, zaplanować, zorganizować i skoordynować proces uczenia się innych, szczególnie w zakresie dyscyplin reprezentatywnych dla kierunku; c) samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące rozwiązywania problemów artystycznych w zakresie nowych i kompleksowych działań, które podejmuje i w których bierze udział; d) wykazuje się pogłębioną umiejętnością integrowania wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki w podejmowanych działaniach artystycznych; e) potrafi poddać wnikliwej i krytycznej analizie działania artystyczne na polu muzyki kościelnej, własne i innych; f) jest świadom kulturotwórczej roli muzyka kościelnego w społeczeństwie, podejmuje refleksję na temat naukowych i etycznych aspektów własnej pracy; g) prezentuje skomplikowane i wysoko wyspecjalizowane zadania i projekty artystyczne w logicznej formie, przystępnej również dla osób nieobeznanych ze specjalistyczną terminologią, czy nieposiadających doświadczenia w zakresie pracy nad projektami artystycznymi. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej |
Treści nauczania: |
uzyskanie efektów uczenia się określonych dla studiów drugiego stopnia kwalifikacji na poziomie siódmym w ramach obszaru sztuki na kierunku studiów muzyka kościelna oraz uzyskanie 120 punktów ECTS i zrealizowanie 60 godzin praktyk w wymiarze 4 punktów ECTS |