Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kompozycja i teoria muzyki - kompozycja, stacjonarne, I stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: KTM-KOM-SL
Nazwa: Kompozycja i teoria muzyki - kompozycja, stacjonarne, I stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: Pierwszego stopnia
Czas trwania: 3-letnie
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: Kompozycja i teoria muzyki
Kompozycja i teoria muzyki kompozycja
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki (od 2001) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

posiadanie świadectwa dojrzałości, uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów wiedzy i umiejętności oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego.

Możliwe do uzyskania certyfikaty: Licencjat na kierunku kompozycja i teoria muzyki
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent uzyskał następujące efekty uczenia się w zakresie:

1. wiedzy:

a) posiada podstawową wiedzę dotyczącą historii muzyki powszechnej i polskiej, twórczości muzycznej różnych epok, w szczególności muzyki XX i XXI wieku w kontekście historycznym, stylistycznym, gatunkowym i formalnym, z uwzględnieniem najnowszej muzyki polskiej, technik kompozytorskich w niej występujących, biografii twórców światowych i polskich XX i XXI wieku oraz reprezentowanych przez nich stylistyk i kierunków

b) zna formy i sposoby analizowania form i gatunków muzycznych różnych epok, posiada podstawową wiedzę w zakresie metody analizy muzycznej uwzględniającej warsztat i zakres pojęciowy, posiada wiedzę na temat poszczególnych epok historycznych oraz panujących w nich kierunków i stylów muzycznych, w tym muzyki polskiej

c) posiada wiedzę dotyczącą posługiwania się słuchem muzycznym w zakresie analizy i interpretacji elementów dzieła muzycznego, ma ugruntowaną wiedzę w zakresie harmonii, zna środki harmoniczne i rozumie ich znaczenie w dziele muzycznym

d) orientuje się w piśmiennictwie specjalistycznym z zakresu różnych epok historycznych, posiada wiedzę dotyczącą projektowania i opracowywania nieskomplikowanych tematów badawczych

e) zna innowacyjne technologie stosowane w twórczości muzycznej, w tym programy komputerowe do tworzenia muzyki, zna historię muzyki elektronicznej, główne stylistyki tworzenia w technikach komputerowych oraz podstawy technologii informacyjnej w teorii i praktyce

f) zna podstawy warsztatu dyrygenckiego w odniesieniu do wybranych utworów orkiestrowych, wokalnych i instrumentalnych różnych epok w kontekście stylu i tradycji wykonawczych

g) posiada podstawową wiedzę dotyczącą warsztatu kompozytorskiego, w tym: instrumentacji oraz możliwości wykorzystania poszczególnych instrumentów, z zakresu zapisu partyturowego oraz rozwoju osobowości twórczej

h) zna podstawy akustyki muzycznej, empirycznych badań nad zjawiskami muzycznymi, ma ogólnohumanistyczną wiedzę niezbędną dla każdego muzyka, w szczególności z zakresu filozofii i sztuki, posiada wiedzę dotyczącą prawnych aspektów zawodu kompozytora, ze szczególnym uwzględnieniem prawa autorskiego

i) zna podstawy gry na instrumencie innym niż fortepian (wybór należy do studenta) oraz wzorce leżące u podstaw improwizacji

j) posiada przygotowanie merytoryczne do pracy w szkolnictwie muzycznym I stopnia (przygotowanie pedagogiczne – po ukończeniu studium pedagogicznego)

2. umiejętności:

a) tworzy kompozycje muzyczne przeznaczone na różne składy instrumentalne w oparciu o własne predyspozycje twórcze i warsztat kompozytorski, który także umiejętnie rozwija, potrafi zastosować wybrane techniki kompozytorskie XX i XXI wieku we własnej twórczości oraz analizie i interpretacji

b) posiada umiejętność instrumentowania utworów solowych i kameralnych na większe zespoły instrumentalne, w tym orkiestry z uwzględnieniem stylowego wykorzystania grup orkiestrowych i instrumentów

c) posiada umiejętność tworzenia form polifonicznych, stosowania różnych technik polifonicznych we własnych konstrukcjach dźwiękowych, rozpoznawania technik polifonicznych stosowanych w utworach różnych epok, w szczególności technik polifonicznych kompozytorów muzyki XX i XXI wieku

d) posiada umiejętność analizy i praktycznego posługiwania się konstrukcjami harmonicznymi korzystającymi ze środków właściwych dla danego systemu harmonicznego, w tym w ramach harmonii funkcyjnej i niefunkcyjnej, a w szczególności w ramach środków harmonicznych XX i XXI wieku

e) posiada umiejętność przygotowywania i wykonywania (w tym umiejętność dyrygowania w zakresie podstawowym) utworów instrumentalnych i/lub wokalnych różnych epok, czytania utworów a vista, interpretowania ich w oparciu o wiedzę z zakresu stylu, tradycji wykonawczych i kontekstu historycznego, potrafi realizować zadania artystyczne w zespole wokalnym i instrumentalnym

f) posiada umiejętność odtwarzania na fortepianie partytur kompozycji kameralnych, symfonicznych i wielkich form wokalno-instrumentalnych, w tym partytur w zapisie niekonwencjonalnym, graficznym, zna podstawy technik informatycznych, opanował w stopniu podstawowym technikę tworzenia muzyki przy pomocy komputera

g) potrafi wykorzystywać wiedzę historyczną do analizy i interpretacji dzieł muzycznych z różnych epok, potrafi dokonywać syntezy informacji pochodzących z zajęć i zdobytych samodzielnie, posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania i selekcjonowania informacji ze źródeł pisanych i elektronicznych (w języku ojczystym i obcym – głównie angielskim), prezentować rezultaty tak zdobytej wiedzy w formie pisemnej i ustnej, a wnioski z nich płynące zastosować we własnej twórczości, potrafi samodzielnie zaplanować oraz napisać pracę naukową spełniającą kryteria pracy licencjackiej; ma świadomość różnorodnych metod badawczych, koncepcji myślowych oraz zjawisk związanych z rozwojem kompozycji

h) posiada umiejętność notacji muzyki w różnych stylach, kluczach, notacjach (m.in. tradycyjnej i niekonwencjonalnej)

i) ma wykształconą umiejętność słuchowej percepcji dzieła muzycznego, zapisu słyszanej muzyki, identyfikacji słuchowej elementów dzieła muzycznego, swobodnego odczytywania zapisu nutowego głosem, zna formy zachowań związane z występami publicznymi

j) posługuje się nowożytnym językiem obcym na poziomie B2

3. kompetencji społecznych:

a) zna fachową terminologię związaną z twórczością kompozytorską i potrafi się nią swobodnie posługiwać oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

b) samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy kompozytora

c) jest zdolny do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań

d) posiada umiejętność samooceny, konstrukcyjnej krytyki w stosunku do działań innych osób, posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie

e) zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego i potrafi w praktyce je zastosować podczas organizacji koncertu, przekazywania praw do własnej kompozycji, wykorzystania materiałów prawnie chronionych we własnej twórczości

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia

Treści nauczania:

uzyskanie efektów uczenia się określonych dla studiów pierwszego stopnia kwalifikacji na poziomie szóstym w ramach obszaru sztuki na kierunku studiów kompozycja i teoria muzyki oraz 180 punktów ECTS

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)