Dyrygentura - dyrygentura symfoniczno-operowa, stacjonarne, I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | DYR-DSO-SL |
Nazwa: | Dyrygentura - dyrygentura symfoniczno-operowa, stacjonarne, I stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | Pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3-letnie |
|
Dyrygentura Dyrygentura dyrygentura symfoniczno-operowa |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Dyrygentury Symfoniczno-Operowej (od 2001)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
posiadanie świadectwa dojrzałości, uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów wiedzy i umiejętności oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
Licencjat na kierunku dyrygentura |
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent uzyskał następujące efekty uczenia się w zakresie: 1) wiedzy: a) zna zróżnicowany stylistycznie repertuar muzyki symfonicznej i operowej; zna elementy dzieł muzyki symfonicznej i operowej oraz rozumie ich wzajemne relacje; posiada wiedzę na temat poszczególnych epok historycznych oraz panujących w nich kierunków i stylów muzycznych, w tym muzyki polskiej; ma wiedzę z zakresu historii muzyki, a zwłaszcza z literatury symfonicznej i operowej; zna style muzyczne od renesansu po współczesność w podstawowym zakresie b) posiada wiedzę dotyczącą analizy i interpretacji elementów dzieła muzycznego, analizowania zjawisk dźwiękowych, rytmicznych i emocjonalnych w dziełach muzycznych oraz ogólną wiedzę dotyczącą harmonii w dziejach muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem harmonii dur-moll i harmonii XX wieku; zna formy i gatunki muzyczne różnych epok oraz sposoby ich analizowania, posiada podstawową wiedzę w zakresie metod analizy muzycznej uwzględniającą warsztat i zakres pojęciowy c) zna elementy problematyki budowy i działania wybranych instrumentów muzycznych, rozumie problematykę związaną ze stosowanymi technologiami w wykonawstwie muzyki d) zna tendencje rozwojowe w zakresie dyrygentury e) zna i rozumie aspekty prawne związane z wykonywaniem zawodu dyrygenta, ze szczególnym uwzględnieniem prawa autorskiego f) zna powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami wykonawstwa muzyki orkiestrowej g) ma wiedzę o podstawowych zagadnieniach interpretacji dyrygenckiej oraz o roli dyrygenta i jego podstawowych zadaniach 2) umiejętności: a) świadomie tworzy i realizuje własne koncepcje wykonawcze twórczości orkiestrowej; potrafi poprowadzić wykonanie koncertowe dzieła orkiestrowego i operowego; zna i poprawnie wykonuje podstawowy repertuar muzyki orkiestrowej i operowej, ma doświadczenie w wykonywaniu repertuaru od baroku po współczesność b) posiada dobre nawyki dotyczące techniki dyrygenckiej umożliwiające operowanie ciałem w sposób wydajny, fizjologicznie bezpieczny, ekspresyjny, sugestywny i adekwatny do zamierzeń interpretacyjnych; posiada podstawowe dyrygenckie umiejętności manualne c) potrafi wykorzystywać wiedzę historyczną do opracowania partytury pod kątem wykonawczym, analizuje i interpretuje dzieła muzyczne z różnych epok wykorzystując wyobraźnię, intuicję i emocjonalność d) potrafi prowadzić próby z orkiestrą; potrafi prowadzić próby z zespołem chóralnym, potrafi właściwie zachować się podczas występów i publicznych prezentacji e) posiada umiejętność instrumentowania utworów solowych na większe zespoły instrumentalne, w tym orkiestry, wykonuje na fortepianie partie poszczególnych grup instrumentalnych złożonej partytury, potrafi odnaleźć i przekazać idee zawarte w utworze f) ma umiejętności słuchowe pozwalające na swobodne wykonywanie zawodu dyrygenta g) umie stosować różne techniki polifoniczne we własnych konstrukcjach dźwiękowych, rozpoznaje techniki polifoniczne stosowane w utworach różnych epok h) potrafi dokonywać syntezy informacji pochodzących z zajęć i zdobytych samodzielnie oraz prezentować rezultaty tak zdobytej wiedzy w formie pisemnej i ustnej i) posługuje się nowożytnym językiem obcym na poziomie B2 j) swobodnie operuje materiałem dźwiękowym dobierając akompaniament adekwatny do linii melodycznej, posiada umiejętność stosowania zasad harmonii funkcyjnej i niefunkcyjnej, potrafi zrealizować akompaniament fortepianowy bez tekstu nutowego 3) kompetencji społecznych a) doskonali swój warsztat dyrygencki oraz pogłębia wiedzę teoretyczną i praktyczną w swojej dziedzinie, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz wykazuje się umiejętnością organizacji pracy oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjami b) potrafi zadbać o najwyższy poziom artystyczny występów i publicznych prezentacji, w których bierze udział, wykorzystując intuicję, zdolność twórczego myślenia i twórczej pracy podczas samodzielnego podejmowania niezależnych prac c) w sposób naukowy podejmuje krytyczne refleksje nad stanem dyrygentury orkiestrowej i operowej d) efektywnie komunikuje się i inicjuje działania w społeczeństwie oraz prezentuje zadania w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych e) organizuje pracę zespołu orkiestrowego w ramach projektów artystycznych, wie na czym polega społeczna rola dyrygenta |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia |
Treści nauczania: |
uzyskanie efektów uczenia się określonych dla studiów pierwszego stopnia kwalifikacji na poziomie szóstym w ramach obszaru sztuki na kierunku studiów dyrygentura oraz 180 punktów ECTS |